Na podstawie art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej /Dz. U. Nr 62 poz. 558 i Nr 74, poz. 676/ oraz § 3 ust. 1 do 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
3 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania / Dz. U. Nr 215, poz. 1818/ zarządza się, co następuje: § 1
Ustala się skład Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego, zwanego dalej „Zespołem”, jako strukturę organizacyjną odpowiedzialną za zabezpieczenie procesu przygotowania i kierowania przez Wójta Gminy działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski
żywiołowej lub ich usunięcia na obszarze gminy Grabowiec: 1. Szef Zespołu – Wójt Gminy; 2. Zastępcy Szefa Zespołu: 1) Zastępca ds. Planowania Cywilnego – Inspektor ds. wojskowych, obrony cywilnej i pożarnictwa 2) Zastępca ds. Monitorowania, Prognoz i Analiz
– Sekretarz Gminy; 3. Grupy robocze o charakterze stałym: 1) planowania cywilnego, 2) monitorowania, prognoz i analiz. 4. Grupy robocze o charakterze czasowym: 1) operacji i organizacji działań, 2) zabezpieczenia logistycznego, 3) opieki zdrowotnej
i pomocy socjalno – bytowej.
§ 2
1. W skład grupy planowania cywilnego powołuje się: 1) Inspektora ds. wojskowych i obrony cywilnej; 2) Inspektora ds. kadrowych i organizacyjnych; 3) Inspektora ds. ewidencji ludności, działalności gospodarczej i
handlu; 4) Inspektora ds. obsługi rady gminy;
2. W skład grupy monitorowania, prognoz i analiz powołuje się : Kierownika i pracowników Referatu Finansowo – Podatkowego.
§ 3
1. Grupa robocza planowania cywilnego podporządkowana jest
bezpośrednio Zastępcy Szefa Zespołu – Inspektorowi ds. wojskowych, obrony cywilnej i pożarnictwa, który kieruje jej działaniem. 2. Grupa robocza monitorowania, prognoz i analiz podporządkowana jest Zastępcy Szefa Zespołu – Sekretarzowi Gminy, który kieruje jej
działaniem.
§ 4
1. W skład grupy operacji i organizacji działań powołuje się : 1) Prezesa Zarządu Gminnego Ochotniczej Straży Pożarnej – Szefa grupy; 2) Kierownika Posterunku Policji; 3) Naczelnika OSP w Grabowcu; 2. W skład grupy
zabezpieczenia logistycznego powołuje się: 1) Kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej – Szefa Grupy; 2) Prezesa Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej; 3) przedstawiciela Posterunku Policji;
3. W skład grupy opieki zdrowotnej i pomocy socjalno - bytowej
powołuje się: 1) Dyrektora Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Szefa Grupy; 2) Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej; 3) Kierownika Samorządowego Zespołu Obsługi Szkół
§ 5
1. Szefowie Zespołów mogą uzupełniać składy grup, o których
mowa w § 2 i 4 poprzez zapraszanie do udziału w ich pracach przedstawicieli służb, pracowników Urzędu Gminy, oraz organizacji pozarządowych. 2. Skład grupy monitorowania, prognoz i analiz może zostać uzupełniony o sołtysów i naczelników Ochotniczych Straży Pożarnych
§ 6
Zakres zadań Zespołu określa ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej.
§ 7
1. Zespół działa na podstawie rocznego planu pracy oraz Planu Reagowania Kryzysowego Gminy Grabowiec. 2. Alarmowanie oraz obieg informacji
dla Zespołu organizuje się poprzez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego, a także dyżury uczestników działań.
§ 8
1. Posiedzenia Zespołu zwołuje Szef Zespołu, w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. 2. W przypadkach
wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń oraz koordynacji działań ratowniczych, Szef Zespołu może w trybie natychmiastowym zarządzić jego posiedzenie w pełnym składzie lub obejmującym od jednej do kilku grup roboczych.
§ 9
1. Zespół pracuje
w fazie zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy, w celu stworzenia warunków do zapobiegania skutkom klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub usunięcia ich skutków. 2. W fazie zapobiegania Zespół podejmuje działania redukujące lub
eliminujące prawdopodobieństwo wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej albo w znacznym stopniu ograniczającym ich skutki. 3. W fazie przygotowania Zespół podejmuje działania planistyczne w zakresie sposobu reagowania w warunkach
wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, a także zabezpieczenia niezbędnych sił i środków do działań ratowniczych. 4. W fazie reagowania Zespół podejmuje działania polegające zapewnieniu wszechstronnej pomocy poszkodowanym,
zatrzymaniu lub zahamowaniu rozwoju zjawisk i zdarzeń wywołujących straty i zniszczenia oraz ograniczenia ich zasięgu. 5. W fazie odbudowy Zespół podejmuje działania w celu odtworzenia zdolności do reagowania, obejmujące siły i środki ratownicze, techniczno –
budowlaną strukturę ochronną i alarmową, telekomunikacyjną, energetyczną, paliwową, transportową i zabezpieczającą dostarczenie wody oraz struktur organizacyjnych i powiązań funkcjonalnych między nimi. 6. Działania określone w ust. 2 i 3 realizowane są przez grupy
robocze o charakterze stałym. 7. Działania określone w ust. 4 i 5 są realizowane przez Zespół w pełnym składzie.
§ 10
1. Bieżącą obsługę kancelaryjno – biurową Zespołu zapewnia Inspektor ds. wojskowych, obrony cywilnej i pożarnictwa.
2.
W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej kierownicy jednostek organizacyjnych w gminie zobowiązani są do oddelegowania na polecenie Szefa Zespołu pracowników do zabezpieczenia prac Zespołu, w zakresie i terminie wskazanym
we wniosku. 3. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej Sekretarz Gminy zobowiązany jest na polecenie Szefa Zespołu, do wydzielenia na potrzeby Zespołu pomieszczeń służbowych wraz z wyposażeniem techniczno – biurowym.
§ 11
Wyposażenie Zespołu, w sytuacji gdy funkcjonuje on w Urzędzie Gminy obejmuje: 1) urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej z podmiotami uwzględnionymi w planie reagowania kryzysowego, zapewniające ich alarmowanie, dysponowanie i
współdziałanie, a także gwarantujące przekazywanie informacji kierującym działaniami w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia; 2) system teleinformatyczny spójny z systemami funkcjonującymi w Zespołach innych gmin i na szczeblu Powiatowego
Zespołu Reagowania Kryzysowego; 3) specjalistyczne oprzyrządowanie i oprogramowanie systemu, zapewniające możliwości multimedialnej prezentacji danych; 4) mapy operacyjne standardowe oraz dokumentację i procedury dla szczebla gminnego; 5) awaryjne zasilanie
urządzeń końcowych.
§ 12
1. Finansowanie Zespołu planuje się w ramach odpowiednich części budżetu gminy. 2. Zadania inwestycyjne, niezbędne do utworzenia i funkcjonowania Zespołu oraz zapewnienia jego gotowości do wykonywania zadań, są finansowane ze
środków budżetu państwa na inwestycje realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ze środków programów wieloletnich.
§ 13
Zespół działa w oparciu o Regulamin Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego określający szczegółowy zakres zadań oraz
tryb pracy Zespołu, stanowiący załącznik do zarządzenia. § 14
Wykonanie Zarządzenia powierza się Inspektorowi ds. wojskowych, obrony cywilnej i pożarnictwa.
§ 15
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy
inż.
Zdzisław Koszel |