Art. 24h.
1. Radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik
jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu
zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do złożenia oświadczenia o
swoim stanie majątkowym, zwanego dalej "oświadczeniem majątkowym".
Oświadczenie majątkowe dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku objętego
małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe zawiera informacje
o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach
handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej,
jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby
prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o
prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w
spółkach handlowych,
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności
zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10.000 złotych,
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10.000 złotych, w tym
zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały
udzielone.
2. Osoba składająca oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność
poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku
odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
3. Oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości
osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą
składają w dwóch egzemplarzach:
1) radny - przewodniczącemu rady gminy,
2) wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie,
3) zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki
organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego
gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu
wójta - wójtowi.
4. Radny i wójt składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni
od dnia złożenia ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny
jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania
prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w
której uzyskał mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia
działalności gospodarczej, jeżeli taką działalność prowadzili przed dniem
wyboru. Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez radnego i wójta co
roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku
poprzedniego, oraz na 2 miesiące przed upływem kadencji.
5. Zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki
organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego
gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu
wójta składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia
powołania na stanowisko lub od dnia zatrudnienia. Do pierwszego oświadczenia
majątkowego zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik
jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu
zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu wójta są obowiązani dołączyć informację o sposobie
i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli
prowadzili ją przed dniem powołania lub zatrudnienia. Kolejne oświadczenia
majątkowe są składane przez nich co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu
na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz w dniu odwołania ze stanowiska
lub rozwiązania umowy o pracę.
6. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym
złożono oświadczenie majątkowe. Osoby, którym złożono oświadczenie
majątkowe, przekazują jeden egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu ze
względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe.
Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez 6 lat.
7. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również urząd
skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej
oświadczenie majątkowe. Analizując oświadczenie majątkowe, urząd skarbowy
uwzględnia również zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku
podatkowym (PIT) małżonka osoby składającej oświadczenie.
8. Podmiot dokonujący analizy, o której mowa w ust. 6 i 7, jest uprawniony
do porównania treści analizowanego oświadczenia majątkowego oraz załączonej
kopii zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) z
treścią uprzednio złożonych oświadczeń majątkowych oraz z dołączonymi do
nich kopiami zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT).
9. W przypadku podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie majątkowe
podała w nim nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy
oświadczenia występuje do dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego ze
względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie z wnioskiem o
kontrolę jej oświadczenia majątkowego.
10. W przypadku odmowy wszczęcia kontroli oświadczenia majątkowego
podmiotowi, który złożył wniosek w tej sprawie, przysługuje odwołanie do
Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
11. Do postępowania w sprawie kontroli oświadczenia majątkowego stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej
(Dz. U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz.
816, Nr 104, poz. 1103 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr
81, poz. 877 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz.
676, Nr 89, poz. 804, Nr 141, poz. 1178 i Nr 153, poz. 1271) dotyczące
kontroli oświadczeń majątkowych osób zatrudnionych lub pełniących służbę w
jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw
finansów publicznych.
12. Podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do dnia 30
października każdego roku przedstawia radzie gminy informację o:
1) osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po
terminie,
2) nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach
majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe
oświadczenia,
3) działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w
analizowanych oświadczeniach majątkowych.
13. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza
oświadczenia majątkowego radnego oraz wzór formularza oświadczenia
majątkowego wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy,
kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka
organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje
administracyjne w imieniu wójta, uwzględniając zakazy określone w
odniesieniu do tych osób w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o
ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące
funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr
162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 26, poz. 306 oraz z
2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806).
Art. 24i.
1. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem
informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu
położenia nieruchomości.
2. Wojewoda i przewodniczący rady gminy przekazują wójtowi kopie oświadczeń
majątkowych, które im złożono.
3. Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w
Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 oraz z
2002 r. Nr 153, poz. 1271).
Z ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. |