1.WSTĘP
1.1. Wprowadzenie
Dostosowywanie polskiego prawa do standardów Unii Europejskiej odbywa
się poprzez transpozycję dyrektyw unijnych, w odniesieniu do poszczególnych
elementów środowiska.
Dla większości dziedzin z zakresu ochrony środowiska zostały podjęte zmiany
w ustawach i przyjęte rozporządzenia mające na celu dostosowanie naszego
prawa do wymogów Unii Europejskiej.
Proces dostosowywania polskiego prawodawstwa do wymogów Unii Europejskiej
trwa już od 1994 r., kiedy to wszedł w życie Układ Europejski ustanawiający
stowarzyszenie między Rzeczpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi.
Jednak wszelkie ustalenia dokonane podczas negocjacji stały się wiążące w
dniu podpisania Traktatu Akcesyjnego w Atenach 16 kwietnia 2003 r.
Ideą polityki ochrony środowiska na każdym szczeblu zarządzania jest zasada
zrównoważonego rozwoju, polegająca na takim korzystaniu ze środowiska, które
pozwoli na zachowanie jego zasobów i walorów dla obecnych i przyszłych
pokoleń, zachowując jednocześnie trwałość funkcjonowania środowiska
przyrodniczego. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska,
nawiązując do podpisanej przez rząd Rzeczypospolitej Polskiej w 1992 roku w
Rio De Janeiro deklaracji, nazwanej „Agendą 21” wprowadza obowiązek
realizacji programów ochrony środowiska - dla obszarów gmin, powiatów,
województw i kraju.
Główną ideą polityki ochrony środowiska na wszystkich szczeblach zarządzania
jest zasada zrównoważonego rozwoju opierająca się na integracji polityki
ekologicznej z polityką społeczno-gospodarczą, planowaniem
społeczno-gospodarczym, przestrzennym i urbanistycznym oraz wdrażaniem
nowoczesnych, przyjaznych dla środowiska wzorców produkcji i konsumpcji.
Ochrona środowiska naturalnego i jego racjonalne wykorzystanie stają się
coraz ważniejszym problemem na terenie gmin, zmierza ona do zapewnienia
współczesnym i przyszłym pokoleniom ludzi korzystnych warunków życia oraz
prawa korzystania z zasobów środowiska
i jego wartości. Zasada zrównoważonego rozwoju wynika z niekorzystnych
skutków (dla środowiska, zdrowia ludzkiego i w coraz większym stopniu także
dla działalności gospodarczej) dotychczasowego, intensywnego rozwoju
gospodarki przy niekontrolowanym, często nieracjonalnym korzystaniu z
zasobów naturalnych.
Obecnie realizowana w Polsce tzw. II Polityka Ekologiczna Państwa ma na celu
wytyczenie strategii zrównoważonego rozwoju oraz wdrożenie takiego modelu
rozwoju, który zapewni skuteczną reglamentację dostępu do środowiska.
Postępy we wdrażaniu strategii określać będą, między innymi, wskaźniki tempa
wdrażania modelu zrównoważonego rozwoju, jak i wzrost PKB, wzrost poziomu
życia obywateli, zmniejszenie zużycia energii i surowców, wzrost dochodów z
rolnictwa czy wzrost lesistości kraju oraz wskaźniki stanu środowiska i
efektywności polityki ekologicznej jak: poprawa jakości powietrza i wód,
zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów czy zmniejszenie powierzchni
zdegradowanych. „II Polityka ekologiczna Państwa” zakłada również
doskonalenie systemów zarządzania środowiskiem na wszystkich poziomach
administracji państwowej i samorządowej. |
Cel Programu
Podstawowym celem Programu Ochrony Środowiska jest pomoc w rozwiązywaniu
istniejących problemów oraz przeciwdziałanie zagrożeniom, które mogą pojawić
się w przyszłości.
Opracowany Program Ochrony Środowiska dla gminy Grabowiec inwentaryzuje
aktualny stan środowiska i system monitorowania jego zmian oraz określa
niezbędne działania dla ochrony środowiska w ścisłym powiązaniu z głównymi
kierunkami rozwoju gminy.
Zmniejszenie presji na środowisko i określona poprawa stanu środowiska
możliwe są jedynie przez wdrażanie mechanizmów prawnych i ekonomicznych
polityki ekologicznej oraz wzrost świadomości ekologicznej społeczeństwa,
która powinna się wyrażać nie tylko dostrzeganiem problemów w dziedzinie
środowiska, ale także zrozumieniem ich przyczyn, zdawaniem sobie sprawy z
uwarunkowań odnoszących się do możliwych sposobów ich rozwiązania, oraz
umiejętnością odniesienia tych problemów do własnej osoby i własnych działań
- w miejscu pracy, zamieszkania i wypoczynku.
Tło Programu
Prawo ochrony środowiska tworzą różne akty prawne, które zapewniają każdemu
obywatelowi możliwość korzystania ze środowiska, ale także nakładają na
każdego obowiązek jego ochrony.
Szczegółowe przepisy ochrony środowiska, stanowiące podstawę zrównoważonego
rozwoju zawarte są w różnych ustawach i rozporządzeniach wykonawczych. Poza
krajowym ustawodawstwem chroniącym środowisko istnieją konwencje
międzynarodowe oraz porozumienia ratyfikowane przez Polskę.
Ustawa Prawo ochrony środowiska nakłada na wszystkie szczeble administracji,
w tym Urzędy Gmin obowiązek opracowania Programów Ochrony Środowiska w celu
realizacji przyjętej polityki ekologicznej państwa. Natomiast Ustawa o
odpadach nakłada taki sam obowiązek opracowania Planów Gospodarki Odpadami.
Zgodnie z zapisami w/w ustaw Program oraz Plan są uchwalane przez Radę
Gminy, po uprzednim zaopiniowaniu go przez Zarząd Powiatu Zamojskiego.
Struktura Programu
Struktura Programu opiera się w swej treści o trzy najważniejsze dokumenty
tj.
1) Prawo ochrony środowiska definiujące ogólne wymagania w odniesieniu do
programów ochrony środowiska opracowanych dla potrzeb województw, powiatów i
gmin.
Zgodnie z wymaganiami stawianymi przez tą ustawę Program Ochrony Środowiska
określa w szczególności:
- cele ekologiczne,
- priorytety ekologiczne,
- rodzaje i harmonogram działań proekologicznych oraz środków niezbędnych do
osiągnięcia celów określających mechanizmy prawno - ekonomiczne i środki
finansowe.
2) II Polityka Ekologiczna Państwa na lata 2003 - 2006 uwzględniająca
perspektywy na lata 2007 - 2010 dostosowane do wymagań ustawy Prawo ochrony
środowiska.
Cele i zadania Programu w kontekście polityki ekologicznej ujęte zostały w
oparciu o:
- wytyczne do sporządzenia Programów ochrony środowiska na szczeblu
regionalnym i lokalnym, które podają zadania i sposób uwzględnienia polityki
ekologicznej państwa w programach ochrony środowiska,
- wytyczne dotyczące zasad i zakresu uwzględniania zagadnień ochrony
środowiska w programach sektorowych.
Zgodnie z wytycznymi w Programie uwzględniono:
- zadania własne gminy, tj. przedsięwzięcia, które będą finansowane w
całości lub częściowo ze środków będących w jej dyspozycji ,
- zadania koordynowane tzn. finansowane w całości lub części ze środków
przedsiębiorstw oraz środków zewnętrznych, będących w dyspozycji organów i
instytucji szczebla powiatowego, wojewódzkiego i centralnego.
3) Narodowy Program Edukacji Ekologicznej, określający podstawowe zadania
edukacyjne, podmioty odpowiedzialne za ich realizacje oraz źródła
finansowania.
W Programie uwzględniono również zapisy ustawy Prawo ochrony środowiska
wskazujące, iż Program Ochrony Środowiska przyjmuje się na 4 lata, po
pozytywnym zaopiniowaniu w przypadku projektów gminnych programów ochrony
środowiska przez organ wykonawczy powiatu i zatwierdzeniu przez Radę Gminy.
Wójt Gminy zobowiązany jest do sporządzania, co 2 lata raportów o jego
wykonaniu i przedkładania ich Radzie Gminy.
Opracowany Program ma formę otwartą, co oznacza, że w przypadku zmiany
wymagań prawnych, pojawianiu się nowych problemów bądź braku możliwości
wykonania niektórych przedsięwzięć w terminach przewidzianych w tym
programie. Program może być cyklicznie, co 4 lata aktualizowany.
Program ochrony środowiska dla gminy Grabowiec jest spójny z założeniami
Programu ochrony środowiska dla województwa lubelskiego oraz powiatu
zamojskiego, jak i również ze strategią rozwoju i planem zagospodarowania
przestrzennego gminy.
Z dokumentów tych wynikają głównie kierunki rozwoju społeczno -
gospodarczego omawianego obszaru i związane z nimi kierunki oddziaływania na
środowisko. |