Statut Gminy Grabowiec - rozdział II

Index BIP

- Uchwała
- Postanowienia ogólne
- Zakres działania i zadania Gminy
- Władze gminy
- Organizacja i tryb pracy rady

- Postanowienia dotyczące sołectw
- Postanowienia końcowe
- Załącznik nr 1 - mapa Gminy
- Załącznik nr 2 - herb Gminy


Zakres działania i zadania Gminy

 Rozdział II
 
§ 6
 
1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym , niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów .
2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej , rozstrzyganie w sprawach , o których mowa w ust.1 , należy do gminy .
3. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy .
4. Do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy :
1 . gminnych dróg , mostów ,placów oraz organizacji ruchu drogowego ,
2. ładu przestrzennego , gospodarki nieruchomościami , ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej
3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę , kanalizacji , oczyszczania i usuwania ścieków komunalnych , utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych , wysypisk ,utylizacji odpadów komunalnych , zaopatrzenia w energię elektryczną , cieplną i gaz ,
4. lokalnego transportu zbiorowego ,
5. ochrony zdrowia ,
6. pomocy społecznej w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych ,
7. gminnego budownictwa mieszkalnego ,
8. edukacji publicznej ,
9. kultury , w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury ,
10.  kultury fizycznej i turystyki , w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń
sportowych ,
11.  targowisk hal targowych ,
12.  zieleni gminnej i zadrzewień ,
13.  cmentarzy gminnych ,
14.  porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej ,
15.  utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych ,
16.  polityki prorodzinnej , w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej , medycznej i prawnej ,
17.  wspierania i upowszechniania idei samorządowej ,
18.  promocji gminy ,
19.  współpracy z organizacjami pozarządowymi ,
20.  współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
 
5.1. Gmina ma obowiązek wykonywać zadania zlecone na podstawie odpowiednich ustaw z zakresu administracji rządowej , a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów ,
2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie zawartego porozumienia z organami tej administracji .
 
3.Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego .
 
6. Zadania o których mowa w ust.5 pkt 1,2,3 gmina wykonuje po zapewnieniu przez te jednostki środków finansowych .
 
7. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne , a także zawierać umowy z innymi podmiotami , w tym z organizacjami pozarządowymi .
 


Plik do pobrania (ZIP 22,7 KB)