Statut Gminy Grabowiec - rozdział III

Index BIP

- Uchwała
- Postanowienia ogólne
- Zakres działania i zadania gminy

- Władze gminy
- Organizacja i tryb pracy rady

- Postanowienia dotyczące sołectw
- Postanowienia końcowe
- Załącznik nr 1 - mapa Gminy
- Załącznik nr 2 - herb Gminy


Władze Gminy

 
Rozdział III
 
§ 7
 
1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym lub za pośrednictwem organów gminy .
 
§ 8
 
1. Gmina działa poprzez swoje organy .
2. Organami Gminy są Rada Gminy i Wójt Gminy .
 
§ 9
 
1. W skład Rady Gminy wchodzi 15 radnych wybranych na okres 4 lat od dnia wyboru .
2. Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie .
 
3. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy , o ile ustawy nie stanowią inaczej .
4. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy :
1. uchwalanie statutu gminy ,
 . 2. ustalanie wynagrodzenia wójta , stanowienie o kierunkach jego działania
oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności ,
3. powołanie i odwoływanie skarbnika gminy , oraz sekretarza gminy – na wniosek wójta ,
4. budżetu gminy , rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium wójtowi gminy z tego tytułu,
5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ,
6. uchwalanie programów gospodarczych ,
7. ustalanie zakresu działania , jednostek pomocniczych , zasad
przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad
przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te
jednostki ,
8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w
granicach określonych w odrębnych ustawach ,
9. podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających
zakres wójta dotyczących :
a) określania zasad nabywania ,zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata , o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej – do czasu określenia zasad wójt może dokonywać te czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania , nabywania i
wykupu przez wójta ,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów ,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów
krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym ,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę   gminy,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich ,
g) określenia zasad wnoszenia , cofania i zbywania udziałów i akcji
przez wójta ,
h) tworzenia , likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw ,zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek ,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym ,
 
10.Określenie wysokości sumy , do której wójt może samodzielnie zaciągnąć
zobowiązania ,
 
11. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań , o których mowa w § 6
ust.5 pkt. 2 i 3 Statutu ,
12.  podejmowania uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami  oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
13. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami
lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych ,
14. podejmowania uchwał w sprawach herbu gminy , nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników ,
15. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy ,
16.  podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla    uczniów i studentów ,
17. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy .

 


Plik do pobrania (ZIP 22,7 KB)