Rozdział IV § 10 1. Na pierwszej sesji Rada Gminy dokonuje wyboru ze swego grona (bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym )Przewodniczącego i
Wiceprzewodniczącego Rady Gminy. 2. Rada Gminy ze swojego grona powołuje stałe lub doraźne Komisje do określonych zadań ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy . 3. W skład Komisji wchodzą tylko radni Rady Gminy . 4. Przewodniczącego Komisji wybierają
jej członkowie ze swego składu . 5. Do zadań Komisji stałych należy : 1) kontrola jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw dla jakich komisja została powołana , 2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę , 3) kontrola
wykonywania uchwał Rady . 6. Rada powołuje Komisje stałe : 1) rewizyjną 2) rolnictwa , rozwoju społeczno gospodarczego i zaopatrzenia , 3) oświaty ,kultury ,ochrony zdrowia i spraw socjalnych , 7. Zadaniem Przewodniczącego Rady jest wyłącznie
organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. 8. Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący . 9. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady , w głosowaniu
tajnym bezwzględną większością głosów w obecności ca najmniej połowy składu rady . 10. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia
rezygnacji . 11. Nie podjęcie uchwały o której mowa w ust.11 w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca , w którym powinna
być podjęta uchwała . 12. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby , nie rzadziej jednak niż raz na kwartał . 13. Na wniosek Wójta lub co najmniej ¼ składu rady Przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dnia
od dnia złożenia wniosku dołączając do zawiadomień porządek obrad sesji oraz projekty uchwał . 14. 1. Sesje przygotowuje Przewodniczący w porozumieniu z Wójtem 2. Przygotowanie sesji obejmuje : a) ustalenie porządku obrad , b) ustalenie czasu i miejsca
obrad c) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów , w tym projektów uchwał , dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad . 3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący . O terminie , miejscu i proponowanym porządku obrad powiadamia się
radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad w sposób zwyczajowo przyjęty . 4. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją . 5.
Zawiadomienie o terminie , miejscu i przedmiocie obrad Rady powinna być podana do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty . 6. Sesje Rady są jawne . 7. Przewodniczący obrad i Sekretarz zajmują miejsca przy stole . 8. W lokalu należy zapewnić
miejsca dla członków Rady a także dla gości zaproszonych i publiczności . 15.1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego składu ustawowego . 2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad , gdy liczba radnych obecnych w miejscu
odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu : jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał . 16.1.Sesję otwiera , prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady . 2.W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w pkt.1 wykonuje
wiceprzewodniczący rady . 17.1.Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad . 2.Porządek obrad może obejmuje w szczególności : a) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji b) rozpatrzenie projektu
uchwał c) interpelacje i zapytania d) odpowiedzi na interpelacje 18.1.Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku obrad , otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów , 2.Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad ,
otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów . 3.Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością . 4.Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady . 5.
Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad . 6. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym . 19.1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad , a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnym oraz innych osób
uczestniczących w sesji . 2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu formy i czasu trwania ich wystąpień , a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „ do rzeczy „ . 3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania
radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają prowadzenie sesji , Przewodniczący Rady przywołuje radnego „ do porządku „ , a gdy przywołanie nie przyniosło skutku może odebrać mu głos , nakazując odnotowanie tego faktu w protokole . 4.
Postanowienia pkt. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesji i do publiczności . 20.1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję . 2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę
głosowania . 3. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady ( 8 radnych ) , w głosowaniu jawnym , chyba ,że ustawa stanowi inaczej . 21.1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący
Rady lub Wiceprzewodniczący prowadzący sesję kończy ją wypowiadając formułę „ zamykam ......sesję Rady Gminy Grabowiec „ . 2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji . 22. Obsługę kancelaryjno – administracyjną Rady Gminy
prowadzi wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady pracownik Gminy . 23.1.Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół , który powinien w szczególności zawierać : 1. numer , datę i miejsce odbywania sesji , godzinę jej rozpoczęcia i
zakończenia oraz wskazywać numery uchwał , imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta , 2. stwierdzenie prawomocności obrad , 3. imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady , 4. odnotowania przyjęcia protokołu z poprzedniej
sesji , 5. ustalony porządek obrad , 6. przebieg obrad , a w szczególności streszczenie wystąpień , 7. przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów : „ za” , „ przeciw „ , i wstrzymujących oraz głosów nieważnych
, 8. treści zgłoszonych i uchwalonych wniosków , 9. podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół . 24. Protokoły sesji numeruje się cyframi rzymskimi . 25. Nowa numeracja rozpoczyna się z początkiem kadencji Rady .
§ 11 1. Uchwały Rady są sporządzane w formie odrębnych dokumentów. 2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności : 1.tytuł uchwały , 2.podstawę prawną , 3.postanowienia merytoryczne , 4.okreslenie organu odpowiedzialnego za
wykonanie uchwały , 5.ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały . 3. Uchwały winne być zredagowane w sposób zwięzły , przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu . 4.Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady . 5. Uchwały
rejestrowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami sesji Rady .
§ 12 1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni . 2.1.Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki . 2.Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza
Przewodniczący obrad , przelicza oddane głosy „ za” , „ przeciw” i „ wstrzymujące się” sumuje je i porównuje z lista radnych obecnych na sesji , względnie ze składem lub ustawowym składem Rady . 3.Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad . 3. W
głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady , a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym . 4.1.Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza ,że przechodzi
np. wniosek lub kandydatura , która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw” . 2.Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw” . 5.1.Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady
oznacza , że przechodzi wniosek lub kandydatura , która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem ,przewyższającą połowę ustawowego składu Rady . 6. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi
wówczas , gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50 % + 1 ważnie oddanych głosów . 7. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas , gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od
liczby pozostałych ważnie oddanych głosów . 8 .Uchwały numerujemy cyframi arabskimi . § 13 1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy , i jej komisjach oraz utrzymywać stałą więź z wyborcami . 2. Radni potwierdzają swoja obecność
na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisami na liście obecności . 3. Radny nieobecny na sesji zobowiązany jest w ciągu 7 dni od daty jej odbycia usprawiedliwić swoją nieobecność . 4. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy , w której
radny uzyskał mandat . 5. Radny nie może pełnić funkcji Kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy . 6. Przy wykonywaniu mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych . 7. Pracodawca obowiązany jest
zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy . 8. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zadania związane z wykonywaniem przez radnego mandatu .
9. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji , jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego . 10. Wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie półtorakrotnie kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe . 11. Wysokość diet określa w drodze rozporządzenia Rada Ministrów uwzględniając liczbę mieszkańców gminy , przy czym kwota wymieniona w ust. 10 oznacza maksymalną wysokość diet w gminach o największej liczbie
mieszkańców . 12. Przy ustalaniu wysokości diet dla radnych Rada gminy winna brać pod uwagę pełnione funkcje przez radnego . § 14 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych wg. Następujących zasad : 1. Klub radnych może utworzyć co najmniej 5 radnych .
2. Powstanie Klubu winno być niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady . 3. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady . 4. Przewodniczącego Klubu wybierają członkowie ze swego grona . 5. Kluby mogą odbywać spotkania raz w miesiącu w pomieszczeniach Urzędu
Gminy . § 15 1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie . 2. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia . 3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie . 4. Pracami Komisji kieruje
przewodniczący komisji . 5. Komisje pracują na posiedzeniach . 6. Przewodniczący Komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji . 7. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów , w obecności co najmniej połowy składu osobowego komisji . 8. Komisje wybierają ze swego grona Zastępcę Przewodniczącego Komisji . § 16 1. Rada Gminy kontroluje działalność wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych , w tym
celu powołuje komisję rewizyjną . 2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni , z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczącego . § 17 1. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej . 1. Komisja Rewizyjna składa się z
Przewodniczącego i 3 członków . 2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada . 3. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta , gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy pod względem : a) legalności , b) gospodarności ,
c) rzetelności d) celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym 4. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów , w tym wykonanie budżetu gminy . 5. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole na
podstawie planu pracy a ponadto : a) na zlecenie rady gminy , b) na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy , 6. Do zadań Komisji należy : a) kontrola całokształtu działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych , b) bieżąca kontrola realizacji
budżetu gminy oraz występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium wójtowi ( wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowania przez regionalną izbę obrachunkową ) , c) współpraca z właściwymi komisjami problemowymi Rady
Gminy w sprawie rozpatrywania skarg przez Wójta , 7. W czasie kontroli Komisja ma prawo do : a) wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej , b) wglądu w dokumenty związane z przeprowadzoną kontrolą , c) wzywania kierownika jednostki kontrolowanej do
składania ustnych lub pisemnych wyjaśnień 8. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo odmówić wglądu do dokumentów podlegających na mocy przepisów ustawowych ochronie z uwagi na tajemnicę państwową i służbową , dobra osobiste . W przypadku takiej odmowy komisja
rewizyjna może wezwać kierownika kontrolowanej jednostki do złożenia wyjaśnień na posiedzeniu komisji . 9. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół pokontrolny zawierający : a) skład zespołu, b) wskazanie miejsca , przedmiotu i terminu
kontroli , c) opis stanu faktycznego stwierdzonego przez zespół d) wykaz nieprawidłowości ustalonych przez zespół z podaniem dowodów a zwłaszcza dokumentów , wyjaśnień , oględzin dokonywanych w czasie kontroli , e) adnotacje o zapoznaniu z protokołem
kierownika jednostki kontrolowanej zaopatrzoną podpisem kierownika , f) wykaz załączników , g) podpisy członków zespołu 10.1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników . 2. Uwagi o
których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania . 11. Protokoły sporządza się w 3 egzemplarzach , które w terminie 3 dni od daty podpisania otrzymują : Przewodniczący
Rady i kierownik jednostki kontrolowanej . 12.1.Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 30 marca każdego roku . 2.Plan pracy przedłożony Radzie winie zawierać co najmniej : a) terminy odbywania posiedzeń , 3. terminy i
wykaz jednostek , które zostaną poddane kontroli kompleksowej , 4. ocenę wykonania budżetu Gminy na rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium . 13.1.Komisja Rewizyjna składa Radzie roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2.Sprawozdanie powinno zawierać : a) liczbę , przedmiot , miejsce , rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli , b) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli , c) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną , d) ocenę wykonania
budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium . 14. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego zgodnie z uchwalonym planem pracy oraz w miarę potrzeb . 15. Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej należy
sporządzić protokół , który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu .
§ 18 1. Komisja rolnictwa , rozwoju społeczno gospodarczego i zaopatrzenia działa w zakresie gospodarki nieruchomościami , targowisk ,
wodociągów i zaopatrzenia w wodę , energię elektryczną i cieplną , utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych , rolnictwa , porządku publicznego , ochrony p. pożarowej i ochrony przeciwpowodziowej , budowy dróg , mostów i
chodników , utrzymania czystości w gminie , opiniowania projektów budżetu oraz podatków i opłat lokalnych . § 19 1. Komisja oświaty , kultury , ochrony zdrowia i spraw socjalnych działa w zakresie edukacji publicznej , w tym szkół podstawowych ,
gimnazjów , przedszkoli i innych placówek oświatowo – wychowawczych ,kultury , kultury fizycznej i turystyki w tym biblioteki gminnej i innych placówek upowszechniania kultury , ochrony dóbr kultury , kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń
sportowych , promocji i ochrony zdrowia , wspierania osób niepełnosprawnych ,zapobiegania zagrożeniom zdrowia i ochrony środowiska , wydawania opinii w sprawie godzin pracy aptek , opiniowania projektów budżetu , pomocy dzieciom i młodzieży z rodzin patologicznych oraz
rodzin znajdujących się w trudnych warunkach socjalno – bytowych . § 20 1.Organem wykonawczym jest Wójt . 2. Kadencja Wójta rozpoczyna się z dniem rozpoczęcia kadencji rady gminy lub wyboru go przez radę gminy i upływa z dniem upływu kadencji rady
gminy . 3. Objęcie obowiązków przez Wójta następuje z chwilą złożenia wobec rady gminy ślubowania . 4.1.Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa . 5. Do zadań Wójta należy w szczególności : 1. przygotowanie projektów
uchwał Rady Gminy , 2. określenia sposobu wykonania uchwał , 3. gospodarowanie mieniem komunalnym , 4. wykonanie budżetu , 5. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych , 6. przedkładanie Przewodniczącemu Rady wniosków o
zwołanie sesji Rady , 7. przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy , 8. prowadzenie spraw z zakresu zwykłego zarządu majątkiem gminy , zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez Radę , 9. wydawanie zarządzeń
porządkowych w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, 10. udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek , 11. dokonywania zmian w budżecie gminy
w zakresie dotacji celowych . 6.W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie Radzie Gminy . 7.Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. 8.1.Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy . 2 .Organizację i
zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny , nadany przez Wójta w drodze zarządzenia . 9. Kierownikiem urzędu jest Wójt . 10.Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta jeżeli takiego
powoła lub sekretarzowi gminy . 11.Wójt jako Kierownik Urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych . 12.Wójt zawiera umowy o pracę z pracownikami samorządowymi oraz
rozwiązuje z nimi umowy . 13.1.Sekretarz Gminy oraz Skarbnik Gminy zatrudniani są na zasadzie powołania uchwałą Rady Gminy na podstawie wniosku przedłożonego przez Wójta . 2. Pozostali pracownicy urzędu zatrudniani są na podstawie umowy o pracę .
§ 21 1. Zasady wynagradzania , wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych są uregulowane odrębnymi przepisami .
§ 22 Sekretarz Gminy : 1. zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu , 2. prowadzi sprawy gminy powierzone przez Wójta
. § 23 1.Gmina na podstawie upoważnień ustawowych ma prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązującego na obszarze gminy . 2.Organy Gminy wg ustawy o samorządzie gminnym mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie : 1.wewnętrznego
ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych , 2.organizacji urzędów i instytucji gminny , 3. zasad zarządu mieniem gminy , 4.zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej . 3.W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach
lub innych przepisach powszechnie obowiązujących , rada gminy może wydawać przepisy porządkowe , jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia mieszkańców oraz dla zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego . 4. Akty prawa miejscowego ustanawia
Rada Gminy w formie uchwały . § 24 1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych , w tym przedsiębiorstw . 2. Nabycie mienia komunalnego przez
gminy może następować : 1. na podstawie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy o samorządzie terytorialnym , 2. przez przekazanie gminie mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy , 3. w wyniku przekazania przez administrację rządową na
zasadach określonych przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia , 4. w wyniku własnej działalności , 5. przez inne czynności prawne , 6. w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami § 25 1. Oświadczenia woli w imieniu gminy w
zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt . 2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych , do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy . § 26 1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na
podstawie budżetu gminy . 2. Budżet uchwalany jest na rok kalendarzowy . 3. Projekt budżetu przygotowuje Wójt uwzględniając zasady prawa budżetowego . Projekt budżetu gminy jest przedkładany Radzie przez Wójta w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego
rok budżetowy i przesyłany do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania . 4. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy . 5. Wydatki budżetu nie mogą przekraczać dochodów . 6. Gospodarka finansowa gminy jest jawna .
Wójt ogłasza niezwłocznie uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania . § 27 1. Dochodami gminy są: 1. podatki , opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy , 2. dochody z majątku gminy , 3. subwencja ogólna z
budżetu państwa . 2. Dochodami gminy mogą być : 1. dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych , 2. wpływy z samoopodatkowania mieszkańców , 3. spadki , zapisy , darowizny , 4. inne dochody § 28
Obsługę kasową prowadzi Powiatowy Bank Spółdzielczy w Zamościu o/ Grabowiec. § 29 1. Jednostki organizacyjne pozostające z strukturze organizacyjnej Gminy gospodarują częścią majątku Gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokajaniu potrzeb
wspólnoty samorządowej . Tworzenie , likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady Gminy . 2. .Kierownicy jednostek organizacyjnych działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania
mieniem tych jednostek , udzielonego im przez Wójta . 3. Rada Gminy uchwala statuty tych jednostek . 4. Jednostkami organizacyjnymi gminy są : 1.Gminny Ośrodek Kultury , 2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej , 3. Zakład Gospodarki Komunalnej 4.
Szkoła Podstawowa w Tuczępach 5.Zespół Szkół im. H. Sienkiewicza w Grabowcu 6.Samorządowy Zespół Obsługi Szkół |