Statut Gminy Grabowiec - rozdział IV

Index BIP

- Uchwała
- Postanowienia ogólne
- Zakres działania i zadania gminy

- Władze gminy
- Organizacja i tryb pracy rady

- Postanowienia dotyczące sołectw
- Postanowienia końcowe
- Załącznik nr 1 - mapa Gminy
- Załącznik nr 2 - herb Gminy


Organizacja i tryb pracy rady

 Rozdział IV
 
§ 10
 
1. Na pierwszej sesji Rada Gminy dokonuje wyboru ze swego grona (bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym )Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Gminy.
2. Rada Gminy ze swojego grona powołuje stałe lub doraźne Komisje do określonych zadań ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy .
3. W skład Komisji wchodzą tylko radni Rady Gminy .
4. Przewodniczącego Komisji wybierają jej członkowie ze swego składu .
5. Do zadań Komisji stałych należy :
1) kontrola jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw dla jakich komisja została powołana ,
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę ,
3) kontrola wykonywania uchwał Rady .
6. Rada powołuje Komisje stałe :
1) rewizyjną
2) rolnictwa , rozwoju społeczno gospodarczego i zaopatrzenia ,
3) oświaty ,kultury ,ochrony zdrowia i spraw socjalnych ,
 
7. Zadaniem Przewodniczącego Rady jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.
8. Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący .
9. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady , w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności ca najmniej połowy składu rady .
10. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji .
11.  Nie podjęcie uchwały o której mowa w ust.11 w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca , w którym powinna być podjęta uchwała .
12.  Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę
potrzeby , nie rzadziej jednak niż raz na kwartał .
13.  Na wniosek Wójta lub co najmniej ¼ składu rady Przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dnia od dnia złożenia wniosku dołączając do zawiadomień porządek obrad sesji oraz projekty uchwał .
14. 1. Sesje przygotowuje Przewodniczący w porozumieniu z Wójtem
2. Przygotowanie sesji obejmuje :
a) ustalenie porządku obrad ,
b) ustalenie czasu i miejsca obrad
c) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów , w tym projektów uchwał , dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad .
3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący . O
terminie , miejscu i proponowanym porządku obrad powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad w sposób zwyczajowo przyjęty .
4. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją .
5. Zawiadomienie o terminie , miejscu i przedmiocie obrad Rady powinna   być podana do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty .
6. Sesje Rady są jawne .
7. Przewodniczący obrad i Sekretarz zajmują miejsca przy stole .
8. W lokalu należy zapewnić miejsca dla członków Rady a także dla gości
zaproszonych i publiczności .
 
15.1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego składu ustawowego .
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad , gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu :
jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał .
16.1.Sesję otwiera , prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady .
2.W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w pkt.1 wykonuje wiceprzewodniczący rady .
17.1.Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad .
2.Porządek obrad może obejmuje w szczególności :
a) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
b) rozpatrzenie projektu uchwał
c) interpelacje i zapytania
d) odpowiedzi na interpelacje
18.1.Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku obrad , otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów ,
2.Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad , otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów .
3.Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń w    uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością .
4.Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady .
5. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad .
6. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym .
19.1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad , a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnym oraz innych osób uczestniczących w sesji .
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu formy i czasu trwania ich wystąpień , a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „ do rzeczy „ .
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają prowadzenie sesji , Przewodniczący Rady przywołuje radnego „ do porządku „ , a gdy przywołanie nie przyniosło skutku może odebrać mu głos , nakazując odnotowanie tego faktu w protokole .
4. Postanowienia pkt. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesji i do publiczności .
 
20.1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję .
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę     głosowania .
3. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w
    obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady ( 8 radnych ) ,   w głosowaniu jawnym , chyba ,że ustawa stanowi inaczej .
21.1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący prowadzący sesję kończy ją wypowiadając formułę „ zamykam ......sesję Rady Gminy Grabowiec „ .
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania
sesji .
22. Obsługę kancelaryjno – administracyjną Rady Gminy prowadzi wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady pracownik Gminy .
 
23.1.Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół , który powinien w szczególności zawierać :
1. numer , datę i miejsce odbywania sesji , godzinę jej rozpoczęcia i
zakończenia oraz wskazywać numery uchwał , imię i nazwisko
Przewodniczącego obrad i protokolanta ,
2. stwierdzenie prawomocności obrad ,
        3. imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady ,
        4. odnotowania przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji ,
        5. ustalony porządek obrad ,
        6. przebieg obrad , a w szczególności streszczenie wystąpień ,
        7. przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów : „ za” ,
            „ przeciw „ , i wstrzymujących oraz głosów nieważnych ,
        8. treści zgłoszonych i uchwalonych wniosków ,
        9. podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół .
 
24.  Protokoły sesji numeruje się cyframi rzymskimi .
25.  Nowa numeracja rozpoczyna się z początkiem kadencji Rady .
  
§ 11
 
1. Uchwały Rady są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
 
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności :
1.tytuł uchwały ,
2.podstawę prawną ,
3.postanowienia merytoryczne ,
4.okreslenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały ,
5.ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały .
3. Uchwały winne być zredagowane w sposób zwięzły , przy użyciu wyrażeń w
ich powszechnym znaczeniu .
4.Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady .
5. Uchwały rejestrowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z
protokołami sesji Rady .

§ 12
 
 
1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni .
2.1.Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki .
2.Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad , przelicza oddane głosy „ za” , „ przeciw” i „ wstrzymujące się” sumuje je i porównuje z lista radnych obecnych na sesji , względnie ze składem lub ustawowym składem Rady .
3.Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad .
3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady , a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady
Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym .
4.1.Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza ,że przechodzi np. wniosek lub kandydatura , która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw” .
2.Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw” .
5.1.Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza ,
że przechodzi wniosek lub kandydatura , która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem ,przewyższającą
połowę ustawowego składu Rady .
6. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas , gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50 % + 1
ważnie oddanych głosów .
7. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas , gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów .
8 .Uchwały numerujemy cyframi arabskimi .
  
§ 13
  
1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy , i jej komisjach oraz utrzymywać stałą więź z wyborcami .
2. Radni potwierdzają swoja obecność na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisami na liście obecności .
3. Radny nieobecny na sesji zobowiązany jest w ciągu 7 dni od daty jej odbycia usprawiedliwić swoją nieobecność .
4. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy , w której radny uzyskał mandat .
5. Radny nie może pełnić funkcji Kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy .
6. Przy wykonywaniu mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych .
7. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy .
8. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zadania związane z wykonywaniem przez radnego mandatu .
9. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji , jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego .
10. Wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie półtorakrotnie kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe .
11. Wysokość diet określa w drodze rozporządzenia Rada Ministrów uwzględniając liczbę mieszkańców gminy , przy czym kwota wymieniona w ust. 10 oznacza maksymalną wysokość diet w gminach o największej liczbie mieszkańców .
12. Przy ustalaniu wysokości diet dla radnych Rada  gminy winna brać pod uwagę pełnione funkcje przez radnego .
§ 14
 
 
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych wg. Następujących zasad :
1. Klub radnych może utworzyć co najmniej 5 radnych .
2. Powstanie Klubu winno być niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady .
3. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady .
4. Przewodniczącego Klubu wybierają członkowie ze swego grona .
5. Kluby mogą odbywać spotkania raz w miesiącu w pomieszczeniach Urzędu Gminy .
 
§ 15
  
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie .
2. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia .
3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie .
4. Pracami Komisji kieruje przewodniczący komisji .
5. Komisje pracują na posiedzeniach .
6. Przewodniczący Komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji .
7. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów , w obecności co najmniej połowy składu osobowego komisji .
8. Komisje wybierają ze swego grona Zastępcę Przewodniczącego Komisji .
  
§ 16
  
1. Rada Gminy kontroluje działalność wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych , w tym celu powołuje komisję rewizyjną .
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni , z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczącego .
 § 17
  
1. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej .
1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego i 3 członków .
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada .
3. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta , gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy pod względem :
a) legalności ,
b) gospodarności ,
c) rzetelności
d) celowości
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym
4. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową
kontrolowanych podmiotów , w tym wykonanie budżetu gminy .
5. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole na podstawie planu pracy a ponadto :
a) na zlecenie rady gminy ,
b) na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy ,
6. Do zadań Komisji należy :
a) kontrola całokształtu działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych ,
b) bieżąca kontrola realizacji budżetu gminy oraz występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium wójtowi ( wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowania przez regionalną izbę obrachunkową ) ,
c) współpraca z właściwymi komisjami problemowymi Rady Gminy w sprawie rozpatrywania skarg przez Wójta ,
7. W czasie kontroli Komisja ma prawo do :
a) wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej ,
b) wglądu w dokumenty związane z przeprowadzoną kontrolą ,
c) wzywania kierownika jednostki kontrolowanej do składania ustnych lub pisemnych wyjaśnień
8. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo odmówić wglądu do dokumentów podlegających na mocy przepisów ustawowych ochronie z uwagi na tajemnicę państwową i służbową , dobra osobiste . W przypadku takiej odmowy komisja rewizyjna może wezwać kierownika kontrolowanej jednostki do złożenia wyjaśnień na posiedzeniu komisji .
9. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół pokontrolny zawierający :
a) skład zespołu,
b) wskazanie miejsca , przedmiotu i terminu kontroli ,
c) opis stanu faktycznego stwierdzonego przez zespół
d) wykaz nieprawidłowości ustalonych przez zespół z podaniem dowodów a zwłaszcza dokumentów , wyjaśnień , oględzin dokonywanych w czasie kontroli ,
e) adnotacje o zapoznaniu z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej zaopatrzoną podpisem kierownika ,
f) wykaz załączników ,
g) podpisy członków zespołu
10.1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników .
2. Uwagi o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania .
11. Protokoły sporządza się w 3 egzemplarzach , które w terminie 3 dni od daty podpisania otrzymują : Przewodniczący Rady i kierownik jednostki kontrolowanej .
12.1.Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 30 marca każdego roku .
2.Plan pracy przedłożony Radzie winie zawierać co najmniej :
a) terminy odbywania posiedzeń ,
3. terminy i wykaz jednostek , które zostaną poddane kontroli kompleksowej ,
4. ocenę wykonania budżetu Gminy na rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium .
13.1.Komisja Rewizyjna składa Radzie roczne sprawozdanie ze swojej   działalności w roku poprzednim.
2.Sprawozdanie powinno zawierać :
a) liczbę , przedmiot , miejsce , rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli ,
b) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli ,
c) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną ,
d) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium .
 
14. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej
Przewodniczącego zgodnie z uchwalonym planem pracy oraz w miarę potrzeb .
15. Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół , który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu .

§ 18
 
1. Komisja rolnictwa , rozwoju społeczno gospodarczego i zaopatrzenia działa w zakresie gospodarki nieruchomościami , targowisk , wodociągów i zaopatrzenia w wodę , energię elektryczną i cieplną , utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych , rolnictwa , porządku publicznego , ochrony p. pożarowej i ochrony przeciwpowodziowej , budowy dróg , mostów i chodników , utrzymania czystości w gminie , opiniowania projektów budżetu oraz podatków i opłat lokalnych .
 
 § 19
 
1. Komisja oświaty , kultury , ochrony zdrowia i spraw socjalnych działa w zakresie edukacji publicznej , w tym szkół podstawowych , gimnazjów , przedszkoli i innych placówek oświatowo – wychowawczych ,kultury , kultury fizycznej i turystyki w tym biblioteki gminnej i innych placówek upowszechniania kultury , ochrony dóbr kultury , kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych , promocji i ochrony zdrowia , wspierania osób niepełnosprawnych ,zapobiegania zagrożeniom zdrowia i ochrony środowiska , wydawania opinii w sprawie godzin pracy aptek , opiniowania projektów budżetu , pomocy dzieciom i młodzieży z rodzin patologicznych oraz rodzin znajdujących się w trudnych warunkach socjalno – bytowych .
 
§ 20
 
1.Organem wykonawczym jest Wójt .
2. Kadencja Wójta rozpoczyna się z dniem rozpoczęcia kadencji rady gminy lub wyboru go przez radę gminy i upływa z dniem upływu kadencji rady gminy .
3. Objęcie obowiązków przez Wójta następuje z chwilą złożenia wobec rady gminy ślubowania .
4.1.Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa .
5. Do zadań Wójta należy w szczególności :
1. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy ,
2. określenia sposobu wykonania uchwał ,
3. gospodarowanie mieniem komunalnym ,
4. wykonanie budżetu ,
5. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych ,
6. przedkładanie Przewodniczącemu Rady wniosków o zwołanie sesji Rady ,
7. przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy ,
8. prowadzenie spraw z zakresu zwykłego zarządu majątkiem gminy , zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez Radę ,
9. wydawanie zarządzeń porządkowych w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,
10. udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek ,
11. dokonywania zmian w budżecie gminy w zakresie dotacji celowych .
 
6.W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie Radzie Gminy .
7.Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
8.1.Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy .
2 .Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin
organizacyjny , nadany przez Wójta w drodze zarządzenia .
9. Kierownikiem urzędu jest Wójt .
10.Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim
imieniu zastępcy wójta jeżeli takiego powoła lub sekretarzowi gminy .
11.Wójt jako Kierownik Urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika w
   stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych .
12.Wójt zawiera umowy o pracę z pracownikami samorządowymi oraz
rozwiązuje z nimi umowy .
13.1.Sekretarz Gminy oraz Skarbnik Gminy zatrudniani są na zasadzie
powołania uchwałą Rady Gminy na podstawie wniosku przedłożonego
przez Wójta .
  
2. Pozostali pracownicy urzędu zatrudniani są na podstawie umowy o pracę .
  
§ 21
 
1. Zasady wynagradzania , wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych są uregulowane odrębnymi przepisami .

§ 22
 
Sekretarz Gminy :
1. zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu ,
2. prowadzi sprawy gminy powierzone przez Wójta .
 
§ 23
 
1.Gmina na podstawie upoważnień ustawowych ma prawo stanowienia aktów
prawa miejscowego obowiązującego na obszarze gminy .
2.Organy Gminy wg ustawy o samorządzie gminnym mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie :
1.wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych ,
2.organizacji urzędów i instytucji gminny ,
3. zasad zarządu mieniem gminy ,
4.zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej .
3.W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących , rada gminy może wydawać przepisy
porządkowe , jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia mieszkańców oraz dla zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego .
4. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwały .
 
§ 24
 
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych , w tym przedsiębiorstw .
2. Nabycie mienia komunalnego przez gminy może następować :
 
1. na podstawie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy o samorządzie terytorialnym ,
2. przez przekazanie gminie mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy ,
3. w wyniku przekazania przez administrację rządową na zasadach określonych przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia ,
4. w wyniku własnej działalności ,
5. przez inne czynności prawne ,
6. w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami
 
§ 25
 
1. Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt .
2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych , do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy .
§ 26
 
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy .
2. Budżet uchwalany jest na rok kalendarzowy .
3. Projekt budżetu przygotowuje Wójt uwzględniając zasady prawa budżetowego . Projekt budżetu gminy jest przedkładany Radzie przez Wójta w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyłany do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania .
4. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy .
5. Wydatki budżetu nie mogą przekraczać dochodów .
6. Gospodarka finansowa gminy jest jawna . Wójt ogłasza niezwłocznie uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania .
 
§ 27
 
1. Dochodami gminy są:
1. podatki , opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy ,
2. dochody z majątku gminy ,
3. subwencja ogólna z budżetu państwa .
2. Dochodami gminy mogą być :
1. dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych ,
2. wpływy z samoopodatkowania mieszkańców ,
3. spadki , zapisy , darowizny ,
4. inne dochody
 
 
§ 28
 
Obsługę kasową prowadzi Powiatowy Bank Spółdzielczy w Zamościu o/ Grabowiec.
 
§ 29
 
1. Jednostki organizacyjne pozostające z strukturze organizacyjnej Gminy gospodarują częścią majątku Gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej . Tworzenie , likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady Gminy .
2. .Kierownicy jednostek organizacyjnych działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek , udzielonego im
przez Wójta .
3. Rada Gminy uchwala statuty tych jednostek .
4. Jednostkami organizacyjnymi gminy są :
 
1.Gminny Ośrodek Kultury ,
2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ,
3. Zakład Gospodarki Komunalnej
4. Szkoła Podstawowa w Tuczępach
5.Zespół Szkół im. H. Sienkiewicza w Grabowcu
6.Samorządowy Zespół Obsługi Szkół


Plik do pobrania (ZIP 22,7 KB)